27 January 2011

3. DUIT SIMPANAN: duet @ wang @ money

hasil tangan Lady D at 4:55 PM
waaaaa....mate duitan jadinye...huhu~...actually, ramai kawan-kawan aku kate aku ni mate duitan, materialistik, fantastik, bombastik...yg pasti aku x plastik ea...hehe...sje je, tu introduction tuk topic aku arini..DUET vs WANG vs MONEY....korang yg da sibuk bercite-cite nk kawen cam aku misti tengah pikir ape yang aku pikir kn...kawen tu boleh diibaratkan macam kite melabur gak...kite kuar modal sket..kite dapat pulangan balik banyak sket.....hahahaha..ni tuk pompuan je yg paham..kalo xpaham jgk..xpe, le PM aku..ececeh..

aku da wat budget sikit, memandangkan aku ni memang terer bab budget membudget  nih....(dak Finance r katekan)..tp Finance xdpt A+ gak...weks..xpe, tinggalkan bab tu..skang ni ada bende lebih penting aku nk cite..;)..selepas aku wat first draft tuk budget kawen aku...its nearly RM10,000 tau....waaaaaa~..banyaknye nak pakai duet..tetibe ase..le x kalo xyah kawen..hehe.(dalam ati bkate, mane boleh!..wink2)...tapi alhamdulillah la sebab kesedaran untuk menyimpan duet ni da cam nature la dlm diri aku kn...cume kekadang nature perabih duet tu lebih tinggi dari menyimpan...hehe, tang tu aku yg kne control myself ok..I try...;)..

oleh yg demikian...aku tengah begiat simpan duet la skarang ni..ade la sket2..lom banyak lg..byk da abehkan..kih2...xpe, aku tabah tuk harungi misi menyimpan duet ni...so, aku budget...1 month before the date, duet aku akan ckopla untuk tampung sume pebelanjaan...bcoz, aku xnak guna duet hantaran yang bakal aku terima tu...nak simpan la konon...;) tu plan awal...tapi nanti if aku nak pakai ke...tu aku pikir later...hehe

okie..tips tuk bakal-bakal pengantin cam aku ni....:

*simpan duit sekurang-kurangnya setahun sebelum majlis..tapi kalau yg berpendapatan xbape tinggi cam aku, le stat awal skit
*elak guna duit bile kuar dating (suh abang sayang gune duet die...peace!)
*jangan letak duit dalam purse banyak-banyak...tp wat la spare dalam rm50 ke..takut de pape emergency ke kn.
*wat budget perbelanjaan bulanan in 1 month advance..maksudnye, tuk bulan depan py perbelanjaan, u all da prepare this month
*bile dapat je gaji, terus asingkan duit tu untuk simpanan dan perbelanjaan
*pastikan akaun duit simpanan kawen tu separate dengan akaun duit perbelanjaan (supaye syaitan tidak berbisik suh kuarkan duit tu wat g shopping..) hurm besnye shopping...hehe


ade 7 tips yang aku dapat pikirkan pagi ni...nanti if ade lagi aku share ye...slamat mencuba..dari superDAYAH..hehe


Bersama kite mencapai kegemilangan masa hadapan...chayok2!!

0 kate-kate semangat:

Post a Comment

 

ROAD as A WifE Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting