12 September 2012

Pantang Larang Orang Mengandung

hasil tangan Lady D at 9:46 PM
Bile kite ni mengandung ramai orang risaukan kite..Jalan suruh hati-hati...duduk suruh pelahan-lahan..jangan angkat berat-beart semua kan....Tu semua untuk kebaikan kite InsyaAllah...sebab bila kite pregnant kite akan terdedah dengan macam-macam risiko...

Macam aku pulak....mak aku suruh pantang inilah..itulah..tapi kekakdang aku lupe jugak nak buat..hehe..antara pentang larang yang mak aku suruh:

1. Kalau nak buka plastik ke kena uraikan ikatan...jangan maen rabak je...

Yang ni awal2 lagi mak aku da pesan...Start daripada aku mengandung...kalau yang berikat tu memangla senang nak uraikan..kalau yg jenis tercerut cam kalau pegi mydin tu?...pastu kalau beli sayur die tag cerut besi? (kalau beli sayur kat econsave)..memang slalu aku rabak je..hehe...tapi kang kalau mak aku nampak kena bebel...hikk2..padan muke aku...mak aku suruh potong gune gunting...aku ni kan semenjak pregnant da jadi superPEMALAS..so malas nak cari...asal boleh terbuka je..so koyakkan jek..ngeh2..

Motif:: secara rasionalnye memang xdapat nak fikirla..hehe..tapi kalau ikut kate orang tua2..takut berlaku pape kecacatan yang xdiingini pada baby kat dalam perut..

2. Kalau nak keluar malam bawa benda tajam

Contoh benda-benda tajam ni macam paku, gunting kecil ke..ikutla yang mane available kat rumah tu...kalau orang dulu-dulu diorang kan suke bersanggul...so guna paku sebagai pencucuk sanggul tu...so pakai je la bila keluar ke mane-mane....mak aku kate kalau dapat pisau lipat yg kecik tu boleh gantung kat leher macam buat loket la...(ate da macam penyanyi PDD tu pakai loket besar..haha)...Tapi aku bawak je gunting kecik letak kat handbag..kalau pakai baju yang berpoket..letak kat poket...xpun kadang-kadang aku cucuk pencungkil white head kat rambut...hehe..asal boleh kan...;)

Motif :: Takut ada anasir-anasir yang xdiingini mengacau baby dalam perut tu.....contoh nye mahkluk ghaib yang kite xnampak tu....macam pelik je..boleh ye...

3. Start 7 bulan pregnancy makan kat pinggan yang besar-besar je

Yang ni memang aku jarang buat..sebab..aku memang da ade pinggan favorite kalau nak makan....pinggan yang melengkung skit tu...padahal aku xsuke pun makan makanan yang berkuah..^_^...

Motif :: yang ni orang tua-tua kate biar senang nanti nak bersalin..laluan baby tu pun akan besar macam pinggan tu???...Besarnye!! (sambil mate terbeliak)..huhu...What the???..

4. Setiap kali tengok, dengar atau terasa nak mengata sesuatu yang PELIK atau pape la yang xelok mesti kene cakap sesuatu

ha..yang ni aku xsure la sume orang tau ke x...sebab aku ni orang jawa..so mungkin orang jawa je kot yang camni...kalau nampak, dengar or terasa nak mengata akan sesuatu..mesti mak aku cakap...sebut "amit-amit jambang bayik"..aku xsure la ejaan nye..sebab xde pun dalam kamus..ahaks!...Actually, dalam Islam ade jugak beritahu pasal benda ni..cume lain skit...instead of sebut yang tadi tu..kita lebih digalakkan untuk berdoa dan bertawakal "Bismillahi tawakkal tu 'ala Allah"..dan minta dijauhkan daripada segala keburukan terjadi pada bayi kite...InsyaALllah...^_^

Motif :: katenye takut kenan....means kalau tengok perangai orang laen xelok, kite mengate..kang jadi sebijik perangai macam tu pada anak dalam kandungan....

5. Tak boleh duduk kat pintu..

mak aku kate kalau nak kat dalam, dalam terus...nak duduk luar, luar terus..jangan duduk kat tengah-tengah pintu....(aku slalu buat muke pelik kalau mak aku tegur..hehe)..sebab kite orang muda..xbiasa nak amalkan..sebab terase nak tanye..sebab ape kena macam tu kan??

Motif :: kalau ikut penghayatan aku...maybe sebab nak melancarkan proses kelahiran nanti..xdela baby nk keluar xjadi2...kirenye macam tula...

6. Jangan makan atau minum guna cawan atau pinggan yang sumbing

Kalau xtau sumbing tu ape...ala pinggan atau cawan yang kadang-kadang ade pecah skit kat muncung die (bagi cawan) and kat keliling (bagi pinggan)...mitak jauh la bebende macam ni kan..InsyaAllah...doa banyak2...


Motif :: dikhuatiri anak dalam kandungan mengalami sumbing....

Itu antara yang aku buat la..sebab mak aku suruh..yela..itupun mende-mende yang nenek aku cakap kat mak dulu...nanti aku pulak suruh anak aku...da macam siratan makanan laks!..huhu..Sebenarnye ade banyak lagi yang aku ade terbace and terdengar orang cerita-cerita...tapi maybe yang ni tak berapa famous untuk diamalkan kot..hik2..pepandai aku je...antareye...

* Jangan beli baju baby selagi belum 7 bulan pregnancy...

* dilarang memaku, memahat dan menggali lubang. Tidak boleh memukul atau mencederakan binatang  
    kerana dikhuatiri akan menyebabkan anak yang bakal lahir cacat anggota badan.

* dilarang duduk di anak tangga kerana dipercayai perbuatan ini akan mendatangkan kecelakaan kepada 
  ibu sewaktu hendak melahirkan anak. 

Ade jugak pantang larang untuk suami...[sumber: MyVitrd]

* Suami kepada ibu mengandung pula dilarang meniup seruling atau alat bunyi bunyian kerana dikhuatiri anak yang akan dilahirkan sentiasa menangis.

* Suami juga dilarang menyembelih ataupun pergi memburu binatang kerana dikhuatiri anak yang bakal lahir cacat anggota badannya.

* Suami juga dilarang memukul, membunuh binatang seperti ular dan sebagainya kerana dipercayai anak yang lahir akan cacat atau kenan binatang tersebut.

Kesimpulannye...buat apa yang kita rasa betul dan tak memudaratkan sesiapa...dan yang penting sekali..sentiasa berdoa dan bertawakal pada Allah supaya Kandungan kita diberi kesejahteraan, kesihatan, kesempurnaan dan keselamatan.....amin....


With LOve,
Mommy Dya





5 kate-kate semangat:

Emylia Shahila said...

wahhh.. banyak nyer pantang larang.. urmmm... tapi kadang2 mesti terlanggar gak kan

Lady D said...

tula...bykkan emylia...actually..byk lg..tp yg ade pn xterikut..hehe..aa, kdg2 tu terlanggar jugak...sbb byk sgt..^_%

Mia Liana said...

hmmm.. yang mia tahu cuma bawa barang yang tajam tu je...

Lady D said...

xpe mia....yg kite tahu kite blh buat..yg belum tahu tu kite boleh belajar lagi..even bende ni cam xpenting..tp orang tue2 sgt particular...;)

Empayarutama said...

Pantang larang ni, lebih baik tak tahu daripada tahu. Bukan setakat boleh langgar fitrah kita beragama malah jika ikut logik akal pun seperti tak masuk akal.

Orang rumah saya sangat suka menonton cerita hantu sampai terkezut-kezut dan hari ini Alhamdullillah baby dah lepas 40 hari tiada masalah.

Post a Comment

 

ROAD as A WifE Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting